Мода і екологія, здавалось би, що це геть несумісні речі. На стильний одяг та аксесуари дизайнери витрачають величезну кількість ресурсів. Загалом, модна індустрія – третя в списку найбільш шкідливих для навколишнього середовища. Щорічно виробляють близько вісімдесяти мільярдів одягу. На виробництво тканин усіх типів витрачається трильйон кубометрів води, 30 трильйонів кубічних літрів різних масел і 20 мільярдів тонн хімікатів, а для виготовлення однієї пари джинсів потрібно 900 кубометрів води. Крім того, періодично відбувається скидання відходів від виробництва у річки, озера та інші водосховища.
Що ж робити? Відмовитися від трендів, улюблених речей інтер’єру? Ні, шукати альтернативу, бо є інший бік цієї індустрії. Більш ніж 93% одягу можуть бути перероблені або використовувати повторно, а не гнити в сміттєвому баку. Нині не так багато зарубіжних брендів можуть похизуватися активною «співпрацею з природою», проте деякі навчилися вдало поєднувати моду та екологію. Варто відзначити, що і в Україні поступово з’являються подібні колекції та бренди. Пропонуємо вам ознайомитися із міжнародним та національним досвідом.
Зарубіжний досвід
H&M Conscious Exclusive. Лінійка шведської марки, запущена ще кілька років тому, присвячена виготовленню одягу з перероблених відходів: пластикових пляшок, картонних коробок і заношених речей із минулих сезонів.
Stella McCartney
Дизайнерка включилася у боротьбу за охорону навколишнього середовища ще в 2007 році. Вона принципово не використовує для своїх моделей вироби із натурального хутра і шкіри. Крім того, Стела одна з перших підтримала проект «Тижня екологічної моди» і представила в її рамках колекцію з утилізованих елементів, а після – змусила колег з Adidas підхопити загальний тренд на перевиробництво.
Vivienne Westwood
Законодавиця моди є активною захисницею екології. У своїх колекціях вона використовує тканини з перероблених пластикових пляшок, рослин та обгорток для цукерок. Показ колекції Vivienne Westwood Fall/Winter 2019, був присвячений саме проблемі екологічної кризи. Крім того, жінка пропагує екостійкість. «Ми повинні купувати менше речей і носити їх частіше», – заявила вона.
Levi‘s
Бренд Levi’s створив вже 1 200 000 виробів із відходів, використавши у виробництві свого одягу більш 10 000 000 PET пляшок. У 2012 році компанія запустила лінію Levi’s Wasteless, кожна річ якої містила мінімум 20% переробленого матеріалу, що відповідає приблизно восьми пластиковим пляшкам. А також бренд створив стильну куртку зі списаних військових парашутів.
Бренд взуття Melissa
Екологічно-чисте взуття створює бразильський бренд Melissa, який давно став фаворитом серед ексцентричних персонажів – Вів’єн Вествуд, Гарета П’ю, Джейсона Ву і Джеремі Скотта. Чудернацькі черевички в стилі поп-арт зроблені з полімерного пластику – мелфлекса, який не тільки позбавлений токсичних відходів, а й пахне карамеллю, ягодами і фруктовою жуйкою.
Прикраси від Daan Rusegeard
Дизайнер з Нідерландів Даан Рузегеарде створив біжутерію із смогу. Для цього він розробив спеціальну вакуумну систему, яка висмоктує міську сажу прямо з повітря, і помістив зібрані частки в штучні кристали для прикраси.
Український досвід
Одяг RCR Khomenko
Дизайнерка Яся Хоменко працює в форматі апсайклінга і для всіх своїх колекцій використовує вінтажні тканини. Апсайклінг – це вироблення нової речі зі старої. Дівчина перешиває старі чоловічі сорочки у жіночі і додає свій дизайн.
Джинсовий одяг Golub.udp
Український бренд, який використовує для створення одягу старі джинси. В асортименті можна знайти не тільки самі джинси, а й жилетки, спідниці, сорочки та сарафани.
Сумки и чохли UliUlia
У 2013 році дизайнер Юлія Кордюкова заснувала в Україні компанію, в основі якої лежить ідея ресайклінгу – переробки раніше використаних матеріалів. Сумки, клатчі, рюкзаки, чохли для ноутбуків і планшетів шиються вручну із використанням вживаних матеріалів – вовни, замшу і льону.
Речі інтер’єру
Французькі дизайнери Маттео Фогаль та Летиція де Аллегрі запропонували світу меблі з перероблених постіндуінструальних відходів. Їхня колекція ISH була представлена на Лондонському фестивалі дизайну. Речі, які, здавалося б, зроблені з каменю – насправді з паперу та грубої паперової тканини. А японський дизайнер Дайсуке Хіраява створює свої твори із одноразового посуду. Зокрема в його колекціях є люстри із ложок і зубочисток.
Як ми бачимо, прогрес не стоїть на місці. Дизайнери все частіше намагаються поєднувати творчість та екологію. Знайти золоту середину та не порушувати баланс дуже складно, але вихід є завжди. Так само у кожного з нас є вибір. Нам здається, що він нічого не змінить, та все починається з малих, але усвідомлених кроків. Вони є необхідними альтернативами сучасності.
Використання статистичний даних.
Юлія Авраменко