Якщо весь масив фотографій, що з’являється в інтернет-виданнях та на шпальтах газет, журналів взяти за одне ціле, то скільки знімків зробили фотожурналісти саме цих мас-медіа? Відсотків п’ятдесят, сорок, тридцять, менше? Відкрийте будь-яке українське інтернет-ЗМІ, поскрольте стрічку новин. Візьміть у руки друковане видання, погортайте сторінки. А скільки «чужих» зображень використано? Достатньо багато.

Навіть у сучасних реаліях, коли, здавалося, інформації для новин вдосталь, не кожна новина може супроводжуватися відповідним знімком «з місця події». Саме тому більшість як друкованих, так і інтернет-видань окрім власного архіву користуються зображеннями, що надають інші джерела. Часто можна побачити, що в хід ідуть фото з офіційних сайтів державних органів чи певних організацій, з соціальних мереж відомих людей тощо. Але й ці зображення не повністю здатні задовольнити потреби сучасних ЗМІ.

Тоді у пригоді стають фотобанки, веб-сайти та міжнародні агентства, де знімки рахуються у десятках мільйонів. З них фаворитом серед відомих українських друкованих ЗМІ* є Reuters, а серед провідних інтернет-видань* – Getty Images. Фотографіями одного з найбільших у світі міжнародних агентств новин Reuters, наприклад, послуговуються газета «День», «Експрес», «КП в Україні», журнал «Країна». А банку зображень фотоагентства Getty Images надають перевагу інтернет-видання «Obozrevatel», «Корреспондент.net», сайт «Вести Украина», який також користується iStockphoto (з 2013-го iStock by Getty Images). Окрім того, вітчизняні ЗМІ ще звертаються до фотобанку Depositphotos. Ним користуються сайти газет «Сегодня» та «Дзеркало тижня». На «Ліга.net» можна знайти зображення з міжнародного веб-сайту Pixabay.com та Європейського пресфотоагентства EPA. «Телеграф» послуговується зображеннями з веб-сайту Unsplash, а «КП в Україні» ще користується сайтом компанії Shutterstock. Що ж. Фотобанки, веб-сайти та міжнародні агентства. Ось що остаточно заповнює пробіли на сторінках газет та журналів і привертає увагу читачів в інтернет-ЗМІ.

В результаті перед сучасними українськими засобами масової інформації постає ціле різноманіття варіантів, яке дає можливість знайти вдале зображення для будь-яких текстів. Не вистачає фото, які роблять штатні чи позаштатні фотожурналісти? Беруть архівні. Немає архівних? Звертаються до соцмереж, фотобанків тощо. На сьогодні дійсно відкриті великі можливості в отриманні фото для вітчизняних друкованих та інтернет-видань.

І вже хотілося б закінчити на цій позитивній ноті. Але нашим ЗМІ є, що виправляти. І проблема не у масовому використанні фото з Facebook, не у тому, що зображення з фотобанків чи веб-сайтів досить часто за один день майорять перед очима читачів. Пам’ятаєте питання: «А скільки «чужих» зображень використано». Його варто наостанок згадати, тільки прибравши лапки. Проблема у тому, що на сьогодні в Україні не кожне видання хоча б елементарно вказує, що фотографія взята з відкритих джерел. Тому значна кількість вітчизняних ЗМІ, порушуючи тим самим авторські права, «живе» безіменними фото.

*Аналіз було проведено за результатами опитування USAID-INTERNEWS «Ставлення населення до ЗМІ та споживання різних типів медіа у 2019 р.», с. 16-17.

Наталія Савінова

Фото: pixabay.com

Залишити відповідь